8 juni - Alcatraz

8 juni 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Om half tien werden we verwacht bij de ferry om naar Alcatraz te vertrekken. Dus na een ontbijtje zijn we de auto ingestapt en naar de stad gereden. We hebben geparkeerd op een parkeerplaats zo’n twee kilometer van de ferry. We hebben het laatste stuk gewandeld en ons gemeld bij de ferry.

Je kaartje wordt een paar keer gecontroleerd en er wordt een foto van je gemaakt voor een canvas van Alcatraz (bij terugkomst bleek dat je deze foto kon kopen voor $ 20,00!). De ferry heeft drie verdiepingen en een snackbar. Dus best een behoorlijke boot. Tijdens het varen hadden we een mooi uitzicht op de Golden Gate brug en op het eiland waar Alcatraz op ligt.

Bij aankomst op het eiland wandel je een flink stuk naar boven en daarna kom je binnen in de gevangenis. Je wordt door de doucheruimte geleid waar je tegenwoordig je audio tour op kunt halen. Je krijgt een koptelefoon en een soort walkman en mag vervolgens het cellenblok in lopen. Bij het eerste rode bordje mag je op play drukken (de tour is overigens gewoon in het Nederlands).

De tour leidt je langs cellenblokken, de kantine, de controlekamer, isoleercellen enz. Er wordt veel verteld over gevangenen en hoe zij hun tijd beleefden in Alcatraz. In Alcatraz hebben een aantal beroemdecriminelen gezeten waaronder Al Capone. Er zijn ook een aantal ontsnappingspogingen geweest die eigenlijk nooit goed afliepen.

Tegen het einde van de tour werden we naar buiten gestuurd door de audiotour en hadden we een prachtig uitzicht op San Fransisco.

Tijdens de terugreis met de ferry besloten we om op Pier 39 nog wat te gaan eten. We hebben een grote steak besteld bij het Hard Rock Café die we samen gedeeld hebben.

Na de steak zijn we terug gewandeld naar de auto en hebben we navigatie ingesteld op de Golden Gate brug. We wilden er toch één keer overheen rijden. Er zijn vooral heel veel toeristen op de brug... maar het is een hele mooie brug en we zijn blij dat we tijdens ons korte bezoek aan San Fransisco er toch overheen zijn gereden.

Morgen hebben we een saaie rit naar Los Angeles voor de boeg die zes uur duurt. Het is één rechte weg  dus morgen waarschijnlijk geen verslagje en foto’s😬.